Ministerul Educației Culturii și Cercetării al Republicii Moldova în parteneriat cu Junior Achievement Moldova, Agenția pentru Protecția Consumatorilor și Supraveghere a Pieței, Camera de Comerț Americană din Moldova cu suportul organizației de creditare nebancară „Iute Credit” lansează campania națională de educație financiară destinată elevilor cu genericul „Generația Inteligenței Financiare”. Proiectul educațional își propune să consolideze cunoștințele copiilor, cu vârsta cuprinsă între 7-18 ani, în domeniul financiar, în vederea gestionării eficiente a banilor.

Campania „Generația Inteligenței Financiare” reprezintă continuitatea proiectului dedicat educației financiare „Află Totul despre Bani”, desfășurat în perioada octombrie 2019 – decembrie 2020.

generatia inteligentei financiare campanie nationala de educatie financiara dedicata elevilor 164849 1615813401

„Campania pe care o lansăm acum reprezintă o provocare și mai responsabilă deoarece are în prim-plan deprinderile și obiceiurile financiare sănătoase ale elevilor. Spre deosebire de campania trecută, actuala are drept țintă un public special care necesită o instruire timpurie, încă de pe băncile școlii, pentru a crea o generație de adulți responsabili din punct de vedere financiar”, consideră Lilian GUZUN, CEO Iute Credit Moldova.

Proiectul „Generația Inteligenței Financiare” va oferi accesibilitate elevilor din țară la unele materiale educaționale care vor putea fi utilizate în format digital, acesta fiind și unul din scopurile de bază ale campaniei.

„Luând în considerație necesitatea elevilor și al cadrelor didactice din Republica Moldova de resurse educaționale moderne în domeniul financiar, încurajăm inițiativa de a pune la dispoziția acestora mijloace de instruire relevante pentru atingerea obiectivului comun de a avea o generație de tineri  ce posedă competențe și abilități de gestionare corectă și eficientă a resurselor financiare”, a declarat Lilia POGOLȘA, Ministra Educației, Culturii și Cercetării al Republicii Moldova.

educatia financiara.00 05 11 18.Still004

„În această perioadă marcăm Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, prilej pentru a accentua gradul de conștientizare la nivel național a drepturilor și necesităților consumatorilor. Este foarte important să menționăm, în acest context, că procesul de cunoaștere trebuie să înceapă de la o vârstă fragedă, pentru că orice copil care utilizează un produs sau serviciu poate fi numit deja un consumator. Întrucât consumul ține direct de educația financiară, considerăm oportun să fim parteneri în acest proiect național ce are drept scop educarea unei viitoare generații informată și, deci, mai puternică”, susține Violina VARTA, directorul adjunct al Agenției pentru Protecția Consumatorilor și Supraveghere a Pieței.

 

https://www.youtube.com/watch?v=6LJOMoXNkeg

 

Asociația Junior Achievement Moldova, a cărei misiune constă în motivarea şi pregătirea tinerei generaţii pentru a se afirma cu succes în economia de piaţă, rămâne un partener de încredere și pentru campania din acest an.  

„Suntem la cea de-a doua ediție a campaniei de educație financiară. Prima a avut drept scop  promovarea parteneriatelor între sectorul public, sectorul asociativ și mediul de afaceri  în vederea ridicării nivelului de cunoaștere al populației despre managementul financiar personal și despre mecanismele de economisire. În această campanie ne-am propus o focalizare pe consolidarea nivelului de cultură și educație financiară, inclusiv al necesității educației financiare pentru asigurarea succesului personal în rândul copiilor și tinerilor cu vârsta cuprinsă între 7-18 ani”, a accentuat Laurenția FILIPSCHI, director executiv, Junior Achievement Moldova.

educatia financiara.00 00 10 08.Still001

„Investind astăzi în copii vom construi un viitor economic solid și durabil. Bunăoară, e greșit să percepem procesul de educare ca fiind un lucru individual. Acesta este, mai degrabă, un vector sistemic. Prin urmare, deși campania este destinată, în mod primordial, elevilor și studenților, aceasta vizează și publicul larg în care se încadrează: părinții/bunicii/tutela elevilor, mass media, instituțiile de stat și autoritățile de reglementare, societatea civilă, ONG-urile relevante precum și comunitatea de afaceri. Din acest motiv, sprijinim, în calitate de parteneri, desfășurarea unor asemenea proiecte, menite să aducă avantaje tuturor”, a declarat Mila MALAIRĂU, director executiv AMCHAM.

Iute Credit Moldova, cea care va oferi sprijin financiar campaniei, crede că, acum mai mult ca niciodată, este nevoie ca elevii să aibă acces la materiale educaționale  digitale.

„Responsabilitatea socială stă la baza valorilor noastre corporative. Suntem încrezători că acest proiect va furniza un proces de învățare mixt în domeniul financiar și antreprenorial, va reduce costurile în viitor, va permite revizuirea și actualizarea constantă a programelor, atunci când este necesar, și va îmbunătăți experiența tinerilor în același timp. Accesul la tehnologie va permite o livrare a materialelor didactice mai ușoară, indiferent de zona sau situația în care se află elevii, lucru care s-a dovedit a fi indispensabil, mai ales, în situația cauzată de pandemia COVID-19”, a subliniat Lilian GUZUN, CEO Iute Credit Moldova.

Campania națională „Generația Inteligenței Financiare” prevede o serie de instrumente menite să instruiască copiii cu vârsta cuprinsă între 7-18 ani în domeniul financiar, printre care: crearea și distribuirea unei serii de video-uri animate cu tematică financiară, interviuri cu adolescenți, recomandările specialiștilor pentru părinți cum să-și educe copiii în așa fel încât aceștia să aibă un comportament pozitiv privind administrarea banilor, și nu în ultimul rând digitalizarea programului liceal „Finanțele mele” elaborat de Ministerul Educației Culturii și Cercetării al Republicii Moldova în parteneriat cu Junior Achievement Moldova și cu sprijinul USAID, astfel acest material didactic va deveni accesibil de pe telefon / laptop / PC / tabletă.

Material preluat de pewww.agora.md

 

În cadrul Programului ”Susținerea educației antreprenoriale în Europa și Eurasia” finanțat de către Agenția Statelor Unite pentru Dezvoltare Internațională (USAID Moldova) și implementat în Republica Moldova de către Junior Achievement Moldova în parteneriat cu Academia de Studii Economice a Moldovei, astăzi, 26 ianuarie 2019, se desfășoară o instruire la subiectul ce ține de colectarea de fonduri. Evenimentul este destinat profesorilor care predau Programul Compania Școlară sau Minifirma Școlară, din cadrul disciplinei opționale educație economică și antreprenorială. 
La activitate participă 35 profesori (8 din Chișinău și 27 din alte unități adminsitrativ-teritoriale: Anenii-Noi, Căușeni, Călărași, Criuleni, Dubăsari, Fălești, Orhei, Ungheni, Ștefan-Vodă, Ialoveni, Florești, Cimișlia, Glodeni, Drochia, Tiraspol, Ocnița, Briceni, Nisporeni). 
În calitate de facilitator o avem pe Eugenia Ciutac, Liceul Teoretic ”Gaudeamus” și Calin DorinJunior Achievement Romania.

 

Junior Achievement Moldova continuă și anul acesta demararea activității Cluburilor economice la subiectul: ,,Ecologie și Antreprenoriat”. Astfel, în data de 24 ianuarie 2019, activitatea a avut loc în cadrul Liceului Teoretic Grimăncăuți, r-nul Briceni.
Evenimentul s-a desfășurat în cadrul Proiectului ,,Promovarea activităților ecologico-antreprenoriale în mediul rural”, finanțat de Programul de Granturi Mici al Facilității Globale de Mediu, implementat de Programul Națiunilor Unite pentru dezvoltare și la care au participat 40 de elevi, 3 antreprenori locali și profesori din cadrul instituției de învățământ. 
Elevii au menționat că: ”O astfel de activitate este foarte bine venită în localitatea lor și prin aceasta au învățat mai multe lucruri interesante, în special cum să utilizeze rezonabil resurse naturale, iar aceasta stă în datoria fiecăruia dintre ei. Dacă nu vor ține cont de resursele naturale, atunci cu siguranță în viitorul apropiat nu vor dispune de un mediu prosper cu aer curat”. Un alt elev a subliniat: ,,Mi-a plăcut mult că am avut posibilitatea să interacționez și să pun întrebări antreprenorilor locali, astfel am aflat mai multe informații cu privire cum să-mi inițiez propria afacere și care sunt obstacolele și cum trebuie depășite acestea”. 
”Pentru a avea succes trebuie să ai cunoștințe dar și curaj, fiindcă doar prin curaj poți să ajungi acolo unde îți dorești, iar în business nu doar inițieizi o afacere, dar și o dezvolți câte puțin în fiecare zi ca să obții rezultatul mult așteptat”, amenționat unul dintre participanți.
Natalia Catuc, antreprenor local, a subliniat pentru elevi că dacă doreșri să ai o afacere sau să activezi într-un anumit domeniu trebuie să ai dorință și desigur o anumită susținere; nu poți să obții ceva dacă nu investești, doar prin investiție poți să obții profit, uneori rezultatul nu se vede imediat, dar cu timpul când vezi primele roade și aprecieri din partea consumatorului, înțelegi că nu ai investiti în zadar.
Domnul Andrei, un alt antreprenor local a menționat că: ”Am început să activez în domeniul agricol de când eram mic, nu că ar fi fost obligație din partea cuiva, doar că asta îmi doream să fac-ceva care mai apoi să-mi aducă rezultate. Astăzi tot ce fac o fac din inimă și vreau ca în viitor să continui această activitate, de aceea vă îndemn să aveți curaj și să vă implicați de tineri în anumite activități”.
Domnul Petru, la fel antreprenor local a accentuat faptul că atunci când vrei să inițiezi o afacere trebuie să te gândești la ce lipsește pe piață și care este cererea. Să faci în așa fel încât oamenii să fie satisfăcuți de serviciile și produsele tale. Ca să ai succes trebuie să înțelegi de ce au nevoie consumatorii și să lucrezi cu fiecare în parte, oferindu-le răspunsurile corecte.
Facilitatea Globală de Mediu (GEF Programul de Granturi Mici) reprezintă un mecanism financiar independent prin care se oferă granturi ţărilor în curs de dezvoltare şi celor eligibile pentru proiecte cu impact pozitiv asupra mediului înconjurător.
Programul de Granturi Mici (Sgp Moldova) a fost lansat în anul 1992. Programul ajută la abordarea problemelor globale de mediu prin sprijinirea iniţiativelor locale, realizate la nivel local de organizaţiile non-guvernamentale şi comunitare. Programul oferă granturi cu o valoare maximă de 50.000 dolari SUA comunităţilor, inclusiv populaţiei indigene, organizaţiilor comunitare şi altor grupuri non-guvernamentale pentru implementarea proiectelor în următoarele domenii: biodiversitate, diminuarea schimbărilor climatice şi adaptarea la ele, degradarea terenurilor şi managementul forestier durabil, ape internaţionale şi substanţe chimice.
Programul Națiunilor Unite pentru Dezvoltare (UNDP Moldova) lucrează în aproximativ 170 de țări și teritorii, inclusiv Republica Moldova, contribuind la eradicarea sărăciei, precum și la reducerea inegalităților și excluziunii.