Maria Vîzdoagă

     Sunt mândră de faptul că în perioada 2005-2007 am beneficiat de programul de educație antreprenorială inițiat de Junior Achievement Moldova, fiind elevă în cadrul Liceului Teoretic „Vasile Coroban” din or. Glodeni.
     Și acum îmi amintesc entuziasmul cu care eu și colegii mei de clasă am primit acest obiect nou de studiu. Era ceva diferit de comentariile literare pe care trebuia să le scriem sau de multitudinea de formule matematice a căror aplicare practică imediată nu o puteam realiza. În cadrul acestei ore, pentru prima dată profesoara Maria Pântea ne cerea  să gândim creativ și liber, să ne expunem ideile și părerile noastre într-o manieră deschisă și lipsită de prejudecăți. Opiniile  expuse erau doar încurajate și acest fapt rezulta într-un interes vădit din partea elevilor în materia de educație antreprenorială.
Nu o să exagerez când voi reitera utilitatea sigură și evidentă a acestui program pentru dezvoltarea mea profesională. Ulterior, am decis să continuii studiile la Academia de Studii Economice din Moldova, după care am obținut o bursă pentru a-mi efectua studiile de masterat în Olanda.
     Acolo, nu am putut să nu observ simțul antreprenorial foarte dezvoltat al olandezilor. Ei fac bani din tot ce mișcă, pe când societatea noastră are nevoie de multă inițiative antreprenoriale pentru a dezvolta o gândire constructivă și eficientă. Spre deosebire de câteva secole în urmă, trăim într-o perioadă în care economicul dictează politicul, de aceea este foarte necesar a dezvolta o societate matură în ceea ce privește atitudinea antreprenorială. 

marcela

      

Fiecare experienţă din viaţa noastră, îşi are locul şi rolul în făurirea unui EU.

     Eu  în relaţiile interpersonale, eu  profesionistul şi nu în ultimul rând eu-omul, care le-ar cuprinde pe toate.  După ce au trecut deja câţiva ani de la finisarea liceului, după ce mă îndepărtez şi de universitate, îmi dau seama că educaţia non-formală este mult mai importantă decât cea formală. Acum nu  regret  notele de 8 sau 9  care nu au fost 10, ci unele şanse nefructificate:  voluntariat, concursuri, activităţi artistice, sport şi limbi străine. Acestea ne oferă o şansă în plus ca să ne dezvoltăm  o inteligenţă cu o arie de cuprindere mult mai largă şi de ce nu, una emoţională.

În urma acestor concluzii ce mi le trasez asupra învăţământului, ţin să menţionez că, pentru mine, fiecare activitate suplimentară pe care am realizat-o în timpul studiilor, valorează foarte mult. Astfel, una dintre aceste experienţe, a fost proiectul Junior Achievement Moldova din timpul anilor de liceu. Proiectul a fost unul deosebit: ore interactive împreună cu profesoara Maia Zlotea de la Liceul Teoretic „Emil Nicula” din Mereni, Anenii-Noi, plină de entuziasm,  materialele folosite fiind foarte interesante. În plus, am avut ocazia să particip la olimpiade republicane de economie care mie personal mi-au stârnit spiritul analitic, interesul şi creativitatea.  Mi-a plăcut enorm că aceste ore m-au stimulat să gândesc, anume să îmi pun întrebări şi să caut soluţii. Ele au stat la baza formării unei gândiri economice şi înţelegerii anumitor fenomene economice, sociale şi geopolitice. Aceasta mi-a fost temelia pentru facultatea economică pe care am urmat-o ajutându-mă să  înţeleg ulterior, relaţii şi cauzalităţi mult mai complexe. Aceasta îmi este temelia şi pentru jobul  pe care îl am şi îmi influenţează  unghiul de vedere în multe aspecte ale vieţii de zi cu zi.

Se spune că rolul cel mai greu şi important în educaţia unui copil îl are prima învăţătoare. Ea dă o traiectorie pixului din mâna copilului, cuvintelor şi gândurilor – un rol decisiv. Cu siguranță, păi tocmai proiectul Junior Achievement a fost primul meu dascăl economic.

Marcela Cucereanu, 

Bad Debt Administrator cu limba franceză,

 la Office Depot Cluj-Napoca

Eugenia

Junior Achievement Moldova se asociază pentru mine cu o experienţă edificatoare şi memorabilă

Totul a început de la orele de Economie Aplicată alături de dna dr. Valentina Olaru, care prin profesionalismul desăvârşit şi entuziasmul cu care ne vorbea, m-a tentat să îmi croiesc un itinerar profesional şi să mă afirm în acest domeniu. Ediţiile regionale şi republicane ale Olimpiadei de Economie la care am participat rămân mereu în memoria mea în seria celor mai speciale momente. Performanţa de a obţine locul 1 în ambii ani atât la nivel regional, cât şi republican, a fost drept un argument incontestabil de a-mi continua cariera în economie, deoarece văd sens în a-mi concentra eforturile doar acolo unde mă simt capabilă de realizări notabile.

Fiind studentă la Facultatea de Finanţe a ASEM, am avut deosebita satisfacţie de a mă implica deja în calitate de voluntar în activitatea Junior Achievement atât în Moldova, cât şi în Estonia,  în cadrul mai multor evenimente şi activităţi şi să contribui modest în a le oferi altor tineri oportunitatea să beneficieze de rezultatele acestei organizaţii extraordinare, ştiind cât de frumos m-au marcat pe mine în anii de liceu. Experienţa mea, în cadrul JA Moldova, a fost un ingredient major în a-mi cultiva seminţele încrederii în sine, ambiţiei şi tenacităţii, care m-au determinat să fiu şi o studentă de performanţă şi să tind mereu spre excelenţă. Astfel, acum îmi fac studiile de masterat în Germania, misiune deloc uşoară, dar nici imposibilă datorită experienţei pe care o am la activ deja. Mă bucur că şi aici am întâlnit colegi din diferite colţuri ale mapamondului, care ştiu despre Junior Achievement şi mă simt mândră să fiu o mică părticică din acest întreg sublim, pentru că statutul de membru JA nu are termen de valabilitate. Cu prilejul jubileului de 20 de ani ai JA Moldova, ţin să le mulţumesc echipei, profesorilor şi tuturor celor care contribuie la perpetuarea activităţii acestei organizaţii unice, întrucât am simţit mereu că ceea ce fac semnifică pentru ei mai mult decât un loc de muncă, ci, mai degrabă, o misiune de suflet.

Eugenia Oaieneagră,

Goethe University Frankfurt