Lecțiile de economie erau cele mai interesante, mai ”aprinse” și mai productive

Cu Junior Achievement Moldova am avut oportunitatea să studiez o disciplină nouă și anume Educația Economică și Antreprenorială. Disciplina care mi-a plăcut cel mai mult și care mi-a dat o forță interioară ca în viitor să dezvolt propria afacere. Lecțiile de economie erau cele mai interesante, mai ”aprinse” și mai productive, fiindcă ne orienta spre o lume plină de cifre, concurență, actori economici și desigur profit. 
Profesorul ne învăța cum să câștigăm și să economisim, să obținem venituri mari cu cheltuieli mici. Acum, pot să menționez că nu a fost în zadar să studiez economia și că toate cunoștinețele acumulate m-au determinat să am un vis, să am propria afacere. Cu susținerea din partea familiei, dorință și multă muncă, am reușit să-mi transform visul în realitate. Astfel, în aprilie 2014 am reușit sa-mi deschid afacerea mea, sub brănd-ul ,,Ronți”, care comercializează fulgi de cereale ecologici și naturali. Încă, de la început mi-am zis: ori fac bine, ori nu fac de loc, pentru că vroiam să obțin un produs natural și sănătos atât pentru familia mea, cât și pentru ceilalți. Sunt mândră că am avut șansa să fiu parte a programului JA Moldova, programul care mi-a oferit încredere, cunoștințe, dar și susținere.
Astăzi, mă bucur de o echipă puternică și dornică să schimbăm lucrurile spre bine. Chiar dacă am întâmpinat mai multe obstacole, pot spune că mi-a fost foarte interesant și vă îndemn și pe voi să vă creați propriile afaceri, fiindcă până la urmă obții ceea ce îți dorești.

Angela Sobol,
Fondator, Manager ”Ronți”

 

 

ambros

Educația economică mi-a format spiritul antreprenorial

Îmi amintesc cu multă nostalgie de orele de economie din școală, de primele cursuri din clasa a VII-a, cînd eram curioși să vedem ce este și cu se se mănâncă aceasta. Îmi aduc aminte și acum cu cât entuziasm ne povestea profesoara noastră, Elena Chelaru, despre companiile școlare! De la început, era ca o povară să stai după 7 lecții încă o oră, pentru niște cursuri opționale de economie…, însă, de la o oră la alta, lecțiile de economie deveneau tot mai interesante.

Eram mereu atras de cifre, taxe, impozite, plan de afacere, bilanțuri - ceea ce m-a motivat pe mine, împreună cu colegii de clasă, să înființăm o minifirmă școlară în clasa a IX-a, după care au urmat și două companii școlare. Astfel, în clasa a X-a, am participat și la expoziția internațională a companiilor școlare, organizată de partenerii Junior Achievement din Estonia.

Peste un an, am câștigat Concursul Național al Companiilor Școlare, de unde am luat bilet de reprezentare a Moldovei la etapa internațională  - Compania Anului, ediția 2013, la București.

Nu cred că pot reda experiențele obținute în acești ani, pentru că anume ele au trezit în mine spiritul antreprenorial. Fiind președinte al companiei școlare, am învățat că, într-un colectiv, cel mai important este lucrul în echipă, căci de unul singur nu obții nimic!

Pe parcursul anilor, deseori am fost în situații când am folosit cunoștințele acumulate din cadrul programelor JA Moldova și eram mândru pentru mine, eram mândru pentru profesoara mea și coordonatorii de proiect JA, care mi-au oferit aceste cunoștințe, pentru care țin să le mulțumesc enorm.

Urez succes tuturor colegilor din programele Junior, iar celor care încă nu fac parte din comunitatea JA - să se alăture, fără pic de chibzuință! 

Cătălin Ambros,

 

student, drept, anul II,

Universitatea A. I. Cuza din Iași, România

 

Elena Salamandîc, studentă la masterat la Stockholm School of Economics,

absolventă a programelor JA Moldova

Experiența mea JA, în timpul școlii, a fost una cât se poate de captivantă. Lecțiile de economie au avut ca scop suplinirea unui mare neajuns al programelor școlare – eșecul de a adresa probleme practice din viața de zi cu zi. Pe o notă sinceră, în cadrul cărui obiect mai înveți despre taxe, diferența dintre salariu brut și net, și structurarea bugetului personal. Deoarece cunoștințele obținute în cadrul lecțiilor puteau fi aplicate imediat în viața reală, m-am străduit să dezvolt, foarte timpuriu, obișnuința de a explica orice fenomen cătuși de puțin economic din realitate cu ajutorul principiilor de bază învățate la lecțiile de economie. Această obișnuință s-a transformat, mai apoi, în instinct, ghidind decizii mai complexe, cum ar fi evaluarea profitabilității unei investiții sau depistarea imobilului care poate genera venit pasiv.

Am participat în programul de economie JA, fiind elevă la LT “Vasile Alecsandri” din orașul Ungheni. O amintire foarte proeminentă a fost lecția, la care dna Elena Chelaru, profesoară de economie, ne-a propus să creăm propria companie și să alegem, de sine stătător, produsul pe care dorim să îl vindem. Împreună cu prietenii, am creat brățări în culorile martișorului, cu o conotație specific românească. Mare a fost surprinderea noastră, când compania a fost aleasă să participe la Târgul Companiilor Școlare la Tallinn, în Estonia. Agitația pregătirilor era la maxim, iar compania a fost recunoscută și în cadrul târgului. Probabil că această prima experiență internațională a stat la baza atașamentului meu față de țările Baltice și nordice, studiind economia la Stockholm School of Economics în Riga și continuând studiile de masterat, în aceeași sferă, în Suedia. Acest domeniu continuă să mă fascineze prin capacitatea sa de a explica fenomene din viața reală și comportamentul oamenilor în situații specifice.

De aceea, consider că, indiferent de alegerea fiecărui elev după absolvire, fie că aceasta ține de inginerie, medicină, administrație publică sau drept, instruirea economică, în timpul școlii, este o piatră de fundament a educației fiecăruia. Suntem supuși deciziilor economice în fiecare zi, de la vizita la magazin până la crearea unei întreprinderi. Sfatul meu pentru elevii noștri este acesta: cu excepția cazului în care ești OK să fii manipulat de persoane mai școlite financiar cărora le vei încrede deciziile economice care te vizează, asuma-ți responsabilitatea totală pentru educația ta financiară și ia propriile decizii.

 

Maria Vîzdoagă

     Sunt mândră de faptul că în perioada 2005-2007 am beneficiat de programul de educație antreprenorială inițiat de Junior Achievement Moldova, fiind elevă în cadrul Liceului Teoretic „Vasile Coroban” din or. Glodeni.
     Și acum îmi amintesc entuziasmul cu care eu și colegii mei de clasă am primit acest obiect nou de studiu. Era ceva diferit de comentariile literare pe care trebuia să le scriem sau de multitudinea de formule matematice a căror aplicare practică imediată nu o puteam realiza. În cadrul acestei ore, pentru prima dată profesoara Maria Pântea ne cerea  să gândim creativ și liber, să ne expunem ideile și părerile noastre într-o manieră deschisă și lipsită de prejudecăți. Opiniile  expuse erau doar încurajate și acest fapt rezulta într-un interes vădit din partea elevilor în materia de educație antreprenorială.
Nu o să exagerez când voi reitera utilitatea sigură și evidentă a acestui program pentru dezvoltarea mea profesională. Ulterior, am decis să continuii studiile la Academia de Studii Economice din Moldova, după care am obținut o bursă pentru a-mi efectua studiile de masterat în Olanda.
     Acolo, nu am putut să nu observ simțul antreprenorial foarte dezvoltat al olandezilor. Ei fac bani din tot ce mișcă, pe când societatea noastră are nevoie de multă inițiative antreprenoriale pentru a dezvolta o gândire constructivă și eficientă. Spre deosebire de câteva secole în urmă, trăim într-o perioadă în care economicul dictează politicul, de aceea este foarte necesar a dezvolta o societate matură în ceea ce privește atitudinea antreprenorială.